خانه / اخبار دانشگاه / مصاحبه با مدیر شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر

مصاحبه با مدیر شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر

سلام.خودتان را معرفی بفرمایید.

من شاهین رضائیان،‌ مدیر شرکت بهین تجهیز آپادانا از جمله شرکتهای دانش بنیان مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر هستم.

ازنحوه شکل گیری شرکتتان و درخصوص تیم پژوهشی و اجرایی خود توضیحاتی را بفرمایید.

در سال ۱۳۸۸ که از جانب مقام معظم رهبری به نام سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری گردید، با جمعی از دوستان و پژوهشگران به فکر اختراع دستگاهی جهت کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی در خودروهای دیزلی افتادیم. یک تیم تحقیقاتی بسیار قوی شامل بنده، مهندس علیرضا طالقانی ( فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف ) و دکترمهدی حاجیان(دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان) بیش از سه سال بر روی این مسیله تحقیقات گسترده، شبیه سازی و در نهایت ساخت این فیلتر کار انجام شد.

در خصوص دستگاهابداعی به نام رداکس به عنوان یک دستگاه کاهنده آلایندگی وکاهنده مصرف سوخت توضیح دهید.

تولید گازوییل در کشور به روش تقطیر انجام می‌شود. با تغییر مایع از یک حجم بزرگ‌تر به حجم کوچکتری مقدار قابل توجهی بخار آب به ماده سوختی اضافه می‌شود. جذب آب به سوخت در سایر مراحل مانند انتقال نیز وجود دارد.آب موجود در سوخت مخرب سیستم‌های سوختی است و پمپ‌های انژکتوری و پمپ‌های الکترونیکی را تخریب می‌کند و زمانی که فلزات در سیستم سوخت خودرو تخریب شوند، راندمان موتور پایین می‌آید و آلایندگی افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین حذف آب از گازئیل موجب افزایش عمر پمپ انژکتور،‌کاهش دوره تخریب و در نتیجه تعویض کمتر و راندمان بالاتر می‌شود.گروه محققان شرکت بهین تجهیز از سال ۸۸ وارد فاز تحقیقات برای حذف آب از گازوییل شد و نتیجه‌ای که پس از سه سال بدست آمد یک کاتالیست فلزی است که نام آن رداکس انتخاب شد. این دستگاه با حذف آب موجود در گازوییل، کیفیت این سوخت را افزایش می‌دهد. در حقیقت در این دستگاه، هیدروژن از ملکول آب جدا شده و با هیدروکربن‌های سنگین ترکیب و یک ملکول سبک‌تر ایجاد می­کند و در نتیجه گازوییلی با کیفیت بهتر و بدون دود ایجاد می‌شود.

با توجهبه اینکه دستگاه رداکس درصد قابل توجهی از مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، بنابراین با هزینه صرفه جویی شده از این طریق هزینه دستگاه پس از مدتی تامین خواهد شد که این خود توجیه اقتصادی بسیارخوبی است.

آیا تاکنون این محصول به جامعه عرضه شده است؟

از سال ۹۱ طی مکاتبات با مدیرعامل وقت سازمان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان درخواست شد تا یکی از اتوبوس‌های واحد شهری برای آزمایش این دستگاه در اختیار ما قرار گیرد. متاسفانه در خصوص کاهش مصرف سوخت دستگاه‌های تلقبی زیادی وارد بازار شدهو اعتماد در این خصوص وجود نداشت بنابراین معرفی دستگاه کمی مشکل بود اما در نهایت شرکت اتوسرانی اصفهان با این موضوع موافقت کرد و آزمایشات میدانی آنها نیز نشان داد که این دستگاه موجب کاهش سوخت مصرفی می‌شود.

سازمان اتوبوسرانی پس از مشاهده نتایج آزمایشات میدانی درخواست کرد تا یک آزمایشگاه معتبر این نتایج را تایید کند. برای این کار به شرکت موتورسازان تبریز(تنها تولید کننده خودروهای دیزلی درکشور و مورد تایید اداره کل استاندارد ) مراجعه شد و آنها در سال ۱۳۹۳ این دستگاه را تست کردند و نتایج نشان داد نصب این دستگاه نرخ مصرف سوخت به ازای توان تولیدی ۹ درصد و منواکسید کربن و دوده ناشی از احتراق موتور را ۲۹ درصد کاهش می‌دهد.

مجدداً دستگاه بر روی سه نوع اتوبوس پیشرو دیزل، ‌بنز ۴۵۷ و رنو در ناوگان سازمان اتوبوسرانی اصفهان نصب شد ،‌ میزان آلایندگی و مصرف سوخت این اتوبوس‌ها در طی مسافت دو هزار کیلومتر اندازی گیری و تست میدانی انجام گردید. نتایج نشان داد که مصرف سوخت اتوبوس‌ها ۱۴.۵ درصد و تولید منوکسید کربن حدود ۵۸ درصد کاهش یافته است.

 دلیل این تغییر میزان درصد کاهش ها از درتستهای آزمایشگاهی و میدانی چیست ؟

تستی که در شرایط آزمایشگاهی انجام می‌شود بر روی موتورهای صفر کیلومتر است اما موتور اتوبوس‌هایی  که در شهر در حال تردد هستند حداقل یک بار به طور کامل تعمیر شده‌ و راندمان اولیه آن‌ها بسیار پایین‌ آمده است. ضمن اینکه موتوری که در تست آزمایشگاهی استفاده شده موتور بسیار پیشرفته پرکینر بود و آلاینده آن کم است. اما در کل نتایج تست دستگاه از ۲۵تا ۶۰ درصد متفاوت است.