خانه / اخبار سازمان مرکزی دانشگاه / افتتاحیه سومین هفته علمی «تمدن نوین اسلامی» در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

افتتاحیه سومین هفته علمی «تمدن نوین اسلامی» در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

مراسم افتتاحیه سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با حضور دکتر ولایتی توسط معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: ظهور غرب بدون در نظر گرفتن مشارکت های شرق محال و غیر قابل تصور خواهد بود.

وی با تأکید بر پیشرفت های علم و فناوری کشور و نقش آن در شکل گیری تمدن نوین اسلامی گفت: تمدن علمی اسلامی در پایه گذاری علم نوین سهم بسزایی داشته و غرب بدون کمک شرق پیشرفته در فاصله سال های ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی به احتمال زیاد هیچگاه به مرز مدرنیته نمی رسید.

وی با بیان اینکه غرب به شکلی مستقل و بدون کمک گرفتن از شرق به وجود نیامده است، افزود: ظهور غرب بدون در نظر گرفتن مشارکت های شرق محال و غیر قابل تصور خواهد بود.

دکتر طهرانچی ادامه داد: برقراری جریان علمی با دیگر تمدن های متأخر و معاصر ، وجود ارتباطات گسترده فرا منطقه ای، حمایت و پشتیبانی حاکمیت و دولتمردان، جهان بینی تحقیق و رسیدن به مرجعیت علمی از پایه های علم در شکل گیری تمدن است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خاطر نشان کرد: تحول در نگاه فرهنگی جامعه بشری توسط قرآن و مکتب اهل بیت در تغییر الگوهای ذهنی حاکم بر دانشمندان آن دوره در نگاه به علوم طبیعی و علوم انسانی اتفاق افتاده است.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: یکی از مواردی که حیات طیبه را تأمین می کند، پیشروی در علم و تمدن جهانی است. ملتها باید بتوانند در مجموعه دانش و مدنیت جهانی حالت پیشران داشته باشند و جلو بروند.

آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری: تمدن حاصل توسعه و پیشرفت است

آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در این مراسم با بیان اینکه رسیدن دو جریان تمدن اسلامی و تمدن مادی به یکدیگر، غیرممکن است، گفت: زمانی که اله در این دو تمدن متفاوت باشد، جایی برای تعامل و به هم رسیدن وجود ندارد.

آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری با ارائه سخنرانی خود با موضوع «مشخصات انسان تراز تمدن نوین اسلامی» گفت: آنچه ما در دوران جدید نیازمند آن هستیم، تولید ادبیات بر پایه فرآوری و بازتولید ادبیات گذشته است. در انسان‌شناسی اسلامی حرف جدیدتری از آنچه بزرگان ما در گذشته گفته‌اند، نداریم. فقط این موضوعات نیاز به فرآوری و ادبیات جدید دارد.

وی با بیان اینکه انسان تراز، انسان توسعه است، گفت: تمدن حاصل توسعه و پیشرفت است و در یک فرآیند است که به تمدن می رسیم. اگر دو رقیب تمدن اسلامی و تمدن مدرن داریم، به دلیل آن است که انسان تراز انسانی متناسب با توسعه و پیشرفت انسانی است.

آیت‌الله میرباقری با طرح این پرسش که چگونه انسان تراز تمدن تولید می شود، اظهار داشت: جامعه انسانی حول یک محور شکل می گیرد؛ اعم از اینکه آن محور حق باشد یا باطل و تجمع حول این محور، برای پرستش است و هر جا جامعه ای شکل می گیرد، عاری از پرستش نیست؛ پرستش خدا یا طاغوت ها و حالت سوم هم ندارد.

وی با بیان اینکه انسان بر محور پرستش حول اولیا جمع می شود، گفت: در تمدن اراده های انسانی به هم گره می خورند و همفکری به دست می آورند و با تصرف بر طبیعت، مناسباتی برای پرستش انتخاب کرده و خود را پیدا می کنند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه جامعه انسانی بر محور جهت‌گیری اختیارات انسان شکل می گیرد، گفت: انسان در انتخاب اله و ولی آزاد است و وقتی جهتی انتخاب کرد، محور امام و ولی تجمع حاصل و اراده ها ساخته می شود و رنگ و سبقه پیدا می کند و موجودات مسخر انسان و طبیعت به وجود می آید.

وی افزود: دو نوع جمع پیدا می کنیم که هر دو دنبال مقصد و اراده هستند و جهت و محوری را انتخاب کرده و حول آن تجمع کرده‌اند که روح این دو تجمع پرستش است. این دو جریان نسبت به هم بی تفاوت نبوده و دائماً در طول تاریخ با یکدیگر تعارض دارند و حرکت آنها منجر به صلح نخواهد شد.

آیت‌الله میرباقری گفت: اگر تلقی شود که این دو جریان در نقطه ای به تعامل می رسند، امکان‌پذیر نیست. انسان ها تلاش می کنند که به اله خود برسند و زمانی که اله متفاوت باشد، جایی برای تعامل و بهم رسیدن نیست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه برخلاف تصورها، عقلانیت اهل طاغوت کاملاً ایدئولوژیک و بر پایه دنیاپرستی است، گفت: عقلانیت توحیدی، عقلانیت پرستش خداوند یگانه است و انسان تراز تمدن اسلامی انسانی جامعه‌پذیر و تاریخ‌پذیر است و نمی توان او را بیرون جامعه جست. چنین انسانی عضوی از جامعه تاریخی است.

وی اظهار داشت: انسان تراز تمدن غربی، انسانی است که متناسب با توسعه غربی تربیت شده است و در یک نگاه هویت مادی دارد.

آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه انسان تراز تمدن اسلامی، انسانی است که تبری به تمامیت تمدن مادی دارد، گفت: این انسان سه لایه از درگیری که بین دو تمدن الهی و طاغوت وجود دارد را می شناسد و با آن رویارویی می کند. از آنجا که تمدن مادی می خواهد جریان مقابل خود را استحاله کند، انسان تراز تمدن اسلامی میدان درگیری را می بیند و می شناسد و نسبت به جبهه مقابل موضع‌گیری می کند و هرگز تحت تاثیر تمدن رقیب قرار نمی گیرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: انسان تراز تمدن اسلامی، انسانی است که تمام روابط خود را اعم از روابط با انسان های دیگر، رابطه با خود، طبیعت و حضرت حق را بر مدار رابطه با امام و ولی حق تنظیم و براساس آن حرکت می کند و در پرتو سرپرستی امام، به ارتباط صحیح با حق و بندگان خدا می رسد.

وی در پایان تاکید کرد: انسان تراز تمدن اسلامی ارزش ها را بر مدار ولی حق تعریف می کند و احساسی که از خیر و شر دارد، تابع امام است و بر مدار نفس خود نیست. این انسان دین را تابع خود نمی داند بلکه خود را تابع دین می داند. خود را خلیفه الله نمی داند بلکه تابع خلیفه الله قرار می دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی‌ریا:

میراث تمدن انبیا(ص) به شکل حکومت عدل الهی تحقق پیدا خواهد کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی‌ریا رئیس شورای علمی «هفته علمی تمدن نوین اسلامی» در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه موضوع سخنرانی بنده «قرآن، قوانین اجتماعی و تمدن نوین اسلامی» بود، گفت: پیشنهاد دادم که عنوان سخنرانی بنده به «قرآن، سنن اجتماعی و تمدن نوین اسلامی» تغییر یابد و علت این بود که سنن اصطلاح غنی‌تری در فرهنگ قرآنی است و ارتباط بیشتری با تمدن‌سازی پیدا می کند.

وی با بیان اینکه سنت ها در تمدن، مادی است، گفت: مظاهر مادی تمدن ها و محصول فناوری های روز که در هر قوم و امتی می توانیم داشته باشیم، نشانه هایی از سنت در تمدن است. در قرآن کریم نیز درباره سنت ها با اشاره به قوم عاد آمده است که این قوم شهری ساخته بودند که دارای ستون ها و پایه هایی بود که در آن زمان «ارم ذات العماد التی لم یخلق مثلها فی البلاد» (همان که نظیرش در هیچ سرزمینی ساخته نشده بود). قرآن کریم وجهه نماد مادی تمدن ها را به عنوان ارزش مطرح نمی‌کند، بلکه از آن به عنوان عبرت‌گیری که در رویکرد و سنت خود اشتباه رفتند از آن یاد می کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سقای بی‌ریا خاطرنشان کرد: زمانی که تاریخ انبیا (ص) را در قرآن کریم بررسی می کنیم، می بینیم که با یک پروژه مواجهیم که همه انبیا (ص) آن را پیگیری کرده‌اند تا به پیامبر اسلام (ص) رسید.

وی افزود: می توان گفت در جهان دو تمدن وجود دارد؛ یکی تمدن الهی انبیا (ص) و دیگری تمدن مادی است.

رئیس شورای علمی «هفته علمی تمدن نوین اسلامی» خاطرنشان کرد: میراث تمدن انبیا (ص) به شکل حکومت عدل الهی تحقق پیدا خواهد کرد و تمدن اسلامی به طور کامل برقرار خواهد شد.

دکتر مهدی ابوطالبی: باید از ظرفیت نخبگان و حوزه های علمیه در علوم انسانی بهره مند شد

حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی رئیس دبیرخانه علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی گفت: هفته تمدن نوین اسلامی با هدف اولیه ترویج گفتمان تمدن نوین اسلامی و گسترش بحث های علمی سه سال است که آغاز به کارکرده است.

وی ادامه داد: برای پیگیری مباحث علمی و اهداف تمدن نوین اسلامی از شش مراکز مختلف علمی دعوت به همکاری شده اند.

حجت الاسلام ابوطالبی با بیان اینکه شش کمیسیون را برای موضوعات کلی مباحث تمدن نوین اسلامی پیش بینی کرده ایم، اظهار داشت: این کمیسیون ها شامل مبانی نظری تمدن نوین اسلامی، چیستی و ماهیت تمدن نوین اسلامی، سیر تکوین تمدن نوین اسلامی، آینده پژوهی و تمدن نوین اسلامی، ظرفیت های موجود برای تمدن سازی و مطالعات علمی تمدنی است.

رئیس دبیرخانه علمی هفته تمدن نوین اسلامی افزود: امسال براساس تصمیمات شورای سیاستگذاری مقرر شد تا بیشتر برنامه ها بر روی مباحث نقد و مناظره متمرکز شود و مخالفان و منتقدان نیز به اظهار نظر بپردازند.

وی خاطر نشان کرد: تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف غایی امام خمینی (ره) که با انقلاب اسلامی شروع شد برای تحقق دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن بین المللی اسلامی شکل خواهد گرفت و ان شاءالله زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) شود.

حجت الاسلام ابوطالبی دلیل عقب ماندگی جوامع را حضور کم رنگ نخبگان و طلاب در مباحث علوم انسانی دانست و افزود: باید از ظرفیت نخبگان و حوزه های علمیه در زمینه های مختلف از جمله علوم انسانی بهره ببریم.

دکتر موسی نجفی: باید بتوانیم به وسیله انقلاب اسلامی برتری تمدن نوین اسلامی را به غرب نشان دهیم

دکتر موسی نجفی استاد تمام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این نشست با بیان اینکه فرهنگ و تمدن غرب در تقسیم تاریخ علم سه دوره یونان، قرون وسطی و عصر جدید را در نظر گرفته است، گفت: تاریخ و تمدن اسلام شامل ۵ دوره است که سه دوره آن، دوره اعتلا و دو دوره آن دوره انحطاط است.

وی افزود: دردوره اول اعتلا دانشمندان بیشتر درزمینه علم، ریاضیات و نجوم تبحرداشتند. دردوره دوم اعتلا تمرکز بیشتر برروی فلسفه و معماری بوده و شهرهای بزرگ حاصل این دوره است.

دکتر نجفی خاطر نشان کرد: از آنجایی که استعمار غرب مدنیت نیرومند عثمانی را از بین برد، دردوره سوم دانشمند، فلسفه و معماری برجسته نداشتیم. به همین دلیل برای اعتلای تمدن اسلامی، باید اعتلای سیاسی را درنظر می گرفتیم.

وی در ادامه به نسبت فرهنگ و تمدن اشاره و تصریح کرد: فرهنگ جنبه معنوی تمدن است و تمدن جنبه مادی فرهنگ است. به عبارتی بعد مادی و ابزاری فرهنگ را تمدن می دانند. وقتی فرهنگ رشد پیدا کند به تمدن می رسد.

دکتر نجفی با تأکید بر اینکه فرهنگ اسلامی، تمدن ساز است، گفت: تمدن نوین اسلامی فرایندی است که اگرنپذیریم انقلاب ابتر می ماند و ما که وارث تمدن گذشته اسلامی هستیم، باید بتوانیم به وسیله انقلاب اسلامی برتری تمدن نوین اسلامی را به غرب نشان دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری: دستگاه اسلامی ثبات و دوام خود را حفظ کرده است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری همچنین در این نشست با طرح این سوال که آیا «نظام های فکری امکان به وجود آوردن تمدن را دارند؟» گفت: اگر جوهره فکری تمدن ظرفیت کافی برای پاسخ به سوالات را داشته باشد و الگوی عینی و مصداقی بیرونی برای زیست جمعی ارائه دهد، نظام فکری همچنان قابلیت تمدن سازی دارد.

وی با بیان اینکه یک دستگاه فکری تمدن ساز باید در دو زمینه نظری و عملی ظرفیت های لازم را داشته باشد، گفت: دستگاه تمدن ساز باید در زمینه نظری توان پاسخگویی به سوالات بشر باشد و از نظر علمی دارای منطق زیست جمعی باشد.

دکتر الویری ادامه داد: اندیشه اسلامی از این خصلت برخوردار است و اگر عمومیت پیدا کند، دستگاه های اجرایی به سمت تمدن سازی حرکت می کنند. فکر و دستگاه اسلامی ثبات و دوام خود را حفظ کرده است.

دکتر عیوضی: انقلاب اسلامی بزرگترین فرصت را برای تمدن‌سازی اسلامی ایجاد کرده است

دکتر محمدرحیم عیوضی استاد دانشگاه شاهد با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی دارای قابلیت های بالایی است، گفت: آنچه در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است این است که ما چه اقدامی انجام دهیم که توان اسلامی را به بهترین شکل عینیت ببخشیم.

وی با بیان اینکه تمدن اسلامی از سه رکن اساسی تشکیل شده است، اظهار داشت: ماهیت تمدن اسلامی، تمدن‌سازی و تمدن‌پروری سه رکن اساسی تمدن اسلامی است که اگر این سه را انجام دهیم، محصول آن تمدن نوین اسلامی خواهد شد.

دکتر عیوضی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی بزرگترین فرصت را برای تمدن‌سازی اسلامی ایجاد کرده است، گفت: باید در مرحله تمدن‌پروری، آینده‌نگاری را مد نظر قرار دهیم و شناسایی جهت‌گیری ها برای آینده، یکی از این راههاست.

استاد دانشگاه شاهد در ادامه گفت: زمانی که تمدن نوین اسلامی را مطرح می کنیم، باید هدف و مقصد روشنی داشته باشیم و برای رسیدن به هدف، جهت ما باید پایدار و محکم باشد چرا که اگر هدف‌گذاری ناپایدار باشد، در آینده دچار چالش خواهیم شد.

دکتر عیوضی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی نیازمند رشد و توسعه، نگرش های آینده‌نگاری است، گفت: محورقرار دادن علم و فناوری با رویکرد اسلامی، پشتوانه ساختن قوی فرهنگ برای تمدن از مهمترین مواردی است که باید در تمدن نوین اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

وی شناسایی نقاط قوت و ضعف در فرآیند نخبه‌پروری را از دیگر عوامل تاثیرگذار در تمدن نوین اسلامی دانست و افزود: شناسایی ضعف ها و قوت های امروز و فردا و شناسایی فرصت ها و تهدیدها برای شناخت فرصت های پیش رو با رویکرد تعاملی و مشارکت، می تواند آینده‌نگری را با قوت بیشتری پیش ببرد.

دکتر غلامی:باید با یک نظام تعلیم و تربیت مردم را به سمت همگرایی برای اجرای قوانین هدایت کنیم

حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامی همچنین در این نشست گفت: مطالعات تمدن نوین اسلامی در دراز مدت زمینه رشد و جهش دانشگاه ها را در عرصه علوم انسانی فراهم کرده است. باید با یک نظام تعلیم و تربیت مردم را به جای قانون گریزی به سمت همگرایی برای اجرای قوانین هدایت کنیم.

وی افزود: انسان و هر موجود زنده ای برای ادامه حیات و پاسخگویی به نیازهای طبیعی خود به سمت باید و نبایدها حرکت می کند.

دکتر غلامی اعتباریات عملی که مولود احساسات انسان است را شامل دو بخش دانست و افزود: اعتباریاتی که محصول علم و ثابت است. اعتباریاتی که در معرض تغییر و دگرگونی است.

وی اظهار داشت: انسان افعال خودش را با اعتقاد به واجب و ضروری بودن آنها سامان می دهد و افعال انسان به دنبال کار بی فایده نیست. همچنین انسان برای پاسخگویی به نیازهای خود، از امکانات طبیعی و انسان های دیگر استفاده می کند.

دکتر غلامی تأکید کرد: اگر اعتباریات دینی را رکن رکین تمدن سازی و فقه را موتور تولید بخش مهمی از قواعد زندگی اجتماعی در نظر بگیریم، باید به فقه به مجموعه منظم و سیستماتیک بنگریم تا شاهد ناسازگاری حرکت کلان اسلامی با روح تعالی و مقدس اسلام نباشیم.

وی با بیان اینکه قوانین الهی را باید در بطن جامعه جاری کنیم، افزود: باید با یک نظام تعلیم و تربیت مردم را به جای قانون گریزی به سمت همگرایی برای اجرای قوانین هدایت کنیم.

دکتر غلامی با تأکید بر اینکه ساماندهی نظام تعلیم و تربیت نیازمند اعتباریات است، گفت: از آنجایی که از اعتباریات محروم هستیم، نمی توانیم آن طور که شایسته است سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را در بطن جامعه پیاده سازی کنیم.