تماس با دانشگاه : 14-33660011-031    فاکس : 33660088-031
17:40 یکشنبه 1400/09/14
Language : FA |
خانه / آموزشیار

آموزشیار

به اطلاع دانشجویان گرامی می رساند از این پس کلیه امور آموزشی دانشجویان (کلیه ورودی ها) در سامانه مدیریت یکپارچه امور آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی (آموزشیار) انجام خواهد شد. این سامانه با هدف یکسان سازی سامانه های متنوع واحد های دانشگاه آزاد و به منظور یکپارچه سازی و تسهیل امور جاری در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده است.  

برای آشنایی شما با این سامانه و استفاده از امکانات آن موارد زیر را به اطلاع می رساند :

۱- آدرس سامانه edu.iau.ac.ir می باشد. در گوگل با جستجوی کلمه آموزشیار به راحتی می تواند لینک ورود به سامانه را بدست آورید.

۲- نام کاربری و کلمه عبور:

  • دانشجویان ورودی سال ۱۳۹۹ :

نام کاربری : برای دانشجویان ورودی ۱۳۹۹ نام کاربری شماره دانشجویی ۱۴ رقمی است که در هنگام ثبت نام به آنها اختصاص داده شده است. مثال شماره دانشجویی ۳۹۹۱۸۸۲۰۸۰۱۲۳۴

کلمه عبور: در اولین ورود به سامانه آموزشیار لازم است شماره تلفن همراه شما تایید و فرایند دریافت کد اعتبارسنجی و صحت سنجی شماره تلفن همراه انجام شود و بعد از آن رمز ورود را خودتان تعیین می کنید. در دفعات بعدی برای ورود باید از رمز تعیین شده استفاده کنید. رمز باید حداقل ۵ کاراکتر و ترکیبی از حروف انگلیسی و اعداد باشد.لازم به ذکر است نام کاربری ثابت و همان شماره دانشجویی می باشد.

  • دانشجویان ورودی قبل از ۱۳۹۹

نام کاربری : عدد ۱۸۸ را به ابتدای شماره دانشجوئی خود اضافه کنید. شماره ۱۱ رقمی حاصل (که با ۱۸۸ شروع می شود) شماره دانشجویی شما در آموزشیار و همچنین نام کاربری ورود به سامانه خواهد بود. مثال: شماره دانشجویی قدیم ۹۸۳۰۱۲۳۴ – شماره دانشجویی جدید ۱۸۸۹۸۳۰۱۲۳۴

کلمه عبور : در اولین ورود به سامانه آموزشیار لازم است شماره تلفن همراه شما تایید و فرایند دریافت کد اعتبارسنجی و صحت سنجی شماره تلفن همراه انجام شود و بعد از آن رمز ورود را خودتان تعیین می کنید. در دفعات بعدی برای ورود باید از رمز تعیین شده استفاده کنید. رمز باید حداقل ۵ کاراکتر و ترکیبی از حروف انگلیسی و اعداد باشد. لازم به ذکر است نام کاربری ثابت و همان شماره دانشجویی می باشد.

  • توجه کنید: نام کاربری ثابت و همان شماره دانشجویی می باشد و در هنگام وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور، حتما صفحه کلید کامپیوتر یا تلفن همراه انگلیسی باشد.

۳-دانشجویان پس از وارد شدن به سامانه دانشجویی می توانند به منوهای زیر دسترسی داشته باشند که هرکدام دارای زیرمنوهایی و با نوع عملکرد مختلف که شامل:

الف) انتخاب واحد ، حذف و اضافه ، مشاهده انتخاب واحد ، چاپ انتخاب واحد ، مشاهده برنامه هفتگی و ..

ب) مشاهده آخرین وضعیت ثبت نام (ترم جاری)

ج) مدیریت مالی نیمسال های تحصیلی ، پرداخت شهریه ، درخواست وام و..

د) مشاهده نمرات ، اعتراض نمرات ، ارزشیابی اساتید، کارت ورود به جلسه

ه) تغییر رمز عبور و تغییر نیمسال 

تذکر مهم:

طبق اعلام سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نحوه محاسبه مبلغ پیش پرداخت شهریه (حداقل الزام پرداخت) برای انتخاب واحد در سامانه آموزشیار به شرح زیر می باشد

 معادل ۶۵ درصد بدهی قبلی + شهریه ثابت ترم جدید + ۳۵ درصد شهریه ثابت ترم جدید (به عنوان پیش پرداخت شهریه متغییر دروس انتخابی)

 نکته مهم: با توجه به انتقال اطلاعات از سامانه قبل به این سامانه (آموزشیار) ممکن است برخی از سوابق تحصیلی (دروس، نمرات، معدل و غیره …) شما به طور کامل منتقل نشده باشد و یا دارای مغایرت باشد. در این خصوص باید پس از تکمیل فرم اعلام مغایریت منتظر باشید تا کارشناسان آموزشی آن را رفع نمایند.

تذکرات مهم و خلاصه در خصوص آیین نامه آموزشی (ویژه مقطع کارشناسی)

– تعداد واحد های انتخابی در هر ترم

۱- سقف انتخاب واحد برای معدل ۱۲ تا ۱۷ ، ۲۰ واحد می باشد.

۲- اگر معدل دروسی که این ترم پاس کرده اید بالای ۱۷ شود (توجه نمایید: الزامی نیست) می توانید تا ۲۴ واحد هم اخذ نمایید.

۳- دانشجویی که معدل وی زیر ۱۲ هست، مشروط محسوب می شود و باید بین ۱۲ تا ۱۴ واحد بردارد.

۴- کف انتخاب واحد ۱۲ واحد می باشد. زیر این مقدار حذف ترم محسوب می شود.

۵- در هر ترم بایستی حداقل ۱۲ واحد درسی را اخذ نمایند، در غیر اینصورت چنانچه کمتر از ۱۲ واحد انتخاب نمایند، انتخاب واحد آنها لغو و مجبور به اخذ مرخصی میشوند.

تبصره: در نیمسال‌هایی که دانشجو به دلیل رعایت پیشنیازها یا عدم امکان ارائه درس توسط واحد دانشگاهی تا پایان هفته حذف‌ و اضافه کمتر از حداقل واحد درسی مجاز را انتخاب‌نماید بلامانع بوده، اما آن نیمسال جز سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می‌گردد و چنانچه میانگین آن نیمسال کمتر از ۱۲ گردد مشروطی به حساب نمی‌آید و نمرات دروس در میانگین کل و نیمسالی دانشجو محاسبه می شود.

تبصره: دقت نمایید دانشجویی که ترم آخر است و مشروط باشد، نیازی به رعایت بند ۳ ندارد.

شایان ذکر است در صورتی ترم آخر میتوانید ۲۴ واحد بردارید که با ۲۴ واحد فارغ التحصیل شوید و شرط معدل ندارد مثلا اگر ۲۶ واحد داشته باشید و معدلتان زیر ۱۷ باشد حداکثر ۲۰ واحد انتخاب خواهید داشت و ۶ واحد معرفی به استاد بگیرید و اگر معدل بالای ۱۷ باشد میتوانید ۲۴ واحد بردارید و ۲ واحد دیگر را در ترم بعد معرفی به استاد بگیرید.

آموزش انتخاب واحد و حذف‌ واضافه در سامانه آموزشیار

به دانشجویان گرامی توصیه اکید می شود برای آشنایی با نحوه انتخاب واحد و مراحل آن ویدئوی آموزشی موجود در لینک iaun.ac.ir/images/farayande-entekhabvahed.mp4 را به دقت مشاهده نمایند (البته این لینک در جدول زیر هم موجود می باشد.) همچنین توصیه می شود به دلیل نقص سامانه آموزشیار در جست‌وجوی مستقیم دروس، با استفاده از ابزار زیر می‌توانید متون فارسی را به متن قابل جست‌وجو در آموزشیار تبدیل و از آن استفاده کنید. لینک ابزار:amozeshyar.info/change

برای استفاده از این ابزار کمکی وارد لینک بالا شده یا در یک تَب جدید(در کنار آموزشیار) لینک را باز کنید، نام درس مورد نظر خود را وارد کنید و دکمه تبدیل را بزنید، سپس روی متن کلیک کنید تا کپی شود و در آموزشیار جست‌وجو کنید.در قسمت فیلم های آموزشی در پایین همین صفحه نیز به نحوه‌ی استفاده از این ابزار اشاره شده است.

 نکات بسیارمهم و قابل توجه برای انتخاب واحد

۱- برای ورود به سامانه آموزشیار و به ویژه واریز شهریه فقط ازمرورگر فایرفاکس استفاده نمایید. استفاده از سایر مرورگرها ممکن است باعث خطا در پرداخت شهریه و در برخی موارد عدم نمایش منوها شود.

۲- دانشجویان گرامی لطفا دقت کنید بعد از پرداخت مبلغ در درگاه بانکی، حتما روی قسمت «انتقال به سایت مبدا» یا «انتقال به سایت اصلی» کلیک نمایید تا از سایت درگاه بانکی به سایت آموزشیار منتقل شده و پیام «پرداخت با موفقیت انجام شد» رو مشاهده کنید.درغیر اینصورت در اجرای روند واریز اختلال ایجاد می شود و مبلغ یا به حساب شما برگشت خورده و یا در سامانه آموزشیار در گزارش واریزی برای شما «در حال پرداخت» درج می گردد، که این باعث می شود روند پرداخت ناقص بوده و متاسفانه در اینصورت باید از طریق امور شهریه مشکل را پیگیری نمایید تا اصلاح گردد.

۳- دقت کنید نیمسال تحصیلی ۹۹۲ باشد.

۴- جهت انتخاب دروس عمومی از گزینه‌ی “انتخاب کلاس درس از دانشکده دانشجو” استفاده کنید.

۵- جهت سرچ درس، نام درس را بین %% قرار دهید. (مثال: %مدار%)

۶- برای استفاده از حرف “ی” میبایست از shift x استفاده کنید. ( ی )

۷- پس از اعمال تغییرات روی گزینه “ثبت” کلیک کنید.

۸- درصورتیکه درسی را اشتباهی برداشته‌اید، درس مورد نظر را انتخاب و گزینه “حذف” را بزنید.

۹- وضعیت اعتبار ثبت نام هر درس می‌بایست معتبر باشد.

– وضعیت اعتبار ثبت نام دروس

– در انتخاب واحد و حذف‌ و‌اضافه در صورتی که درسی را اخذ نمودید و در ستون [“وضعیت اعتبار ثبت نام”] ، وضعیت آن [“نامعتبر”] یا خالی بود، بدین معنی است که حداقل یکی از قوانین آموزشی جهت اخذ درس رعایت نشده است و این دروس جزو دروس ثبت نامی شما محسوب نخواهد شد.

– اگر درسی را حذف کنید، عبارت [“حذف شده”] درج می‌شود. اگر آموزش درسی را حذف کند، عبارت [“حذف توسط آموزش”] درج می‌شود.

– تنها در صورتی که عبارت [“معتبر”] یا [“معتبر توسط آموزش”] درج شده باشد، صحیح انتخاب شده است.

– خواهشمند است به وضعیت اعتبار ثبت نام خود توجه داشته باشید.

رعایت پیش نیاز و هم نیاز
– انتخاب دروس از رشته خودتان (از همدیگر کد درس نگیرید )
– رعایت قواعد دروس عمومی و معارف
– رعایت جنسیت کلاس‌ها
– دقت به محل کلاس‌ها

 مسئولیت انتخاب واحد کاملا با شما است.
در هنگام فراغت از تحصیل به دلیل ارسال لیست دروس به سازمان مرکزی، در صورت اشتباه در انتخاب واحد حتی مسئولین آموزش نیز نمیتوانند شما را یاری کنند.

  پرسش و پاسخ

پرسش ۱: دکمه‌های “پرداخت الکترونیکی” و “پرداخت الکترونیکی شهریه” در بخش امور مالی آموزشیار چه تفاوت‌هایی دارند؟

 در زمان استفاده از دکمه‌ی سمت راست یعنی “پرداخت الکترونیکی” حداقل میزان پرداختی‌ هزار تومان تعیین شده و به هر میزانی که بخواهید میتوانید پرداخت کنید و محدودیتی برای انتخاب مبلغ واریزی نیست.ما زمان استفاده از دکمه سمت چپ یعنی “پرداخت الکترونیکی شهریه” شما صرفا میتوانید حداقل به میزان مبلغ کل بدهی یا شهریه رو واریز کنید و امکان پرداخت مبلغ کمتر ندارید.برای پرداخت مبلغ مورد نیاز برای انتخاب واحد، باید از دکمه “پرداخت الکترونیکی شهریه” استفاده کنید.

پرسش ۲: روش های مشاهده نمرات در آموزشیار چگونه است؟

روش اول: بعد از تغییر نیمسال به ۹۹۱، از منوی «ثبت نام دروس دانشجو» گزینه «ارسال درخواست اعتراض به نمره در نیمسال جاری» را بزنید و در جدول به سمت چپ بروید و اگر استاد نمره را ثبت کرده باشد، در ستون «نمره نهایی» درج می شود.

روش دوم: بعد از تغییر نیمسال به ۹۹۱، از منوی «ارزشیابی استاد» گزینه «ارزشیابی استاد در نیمسال جاری» را بزنید و در جدول باز شده روی علامت ذره بین بزنید. اگر استاد نمره را  ثبت کرده باشد، در قسمت «نمره کارنامه» درج می شود.

پرسش ۳: جستجوی کلاس درس در دانشکده و گروه چگونه است؟

از منوی «برنامه ریزی آموزشی نیمسال تحصیلی» گزینه «جست‌و‌جوی کلاس درس در دانشکده‌ و گروه دانشجو» را بزنید. با زدن گزینه جست‌وجو می‌توانید لیست دروس ارائه شده ترم ۹۹۲ رو ببینید. برای دانشجویانی که بعد از زدن گزینه جست‌و‌جو، هیچ چیزی قابل مشاهده نیست به این معنی میباشد که آموزش دانشکده هنوز لیست دروس را وارد نکرده است.

پرسش ۴:  نحوه‌ی جست‌وجوی صحیح دروس در قسمت انتخاب واحد آموزشیار چگونه است؟

اگراز موبایل استفاده می‌کنید حتما زمان تایپ کاراکتر درصد، زبان کیبوردتان را روی انگلیسی بگذارید. حواستون باشد که درصد فارسی با انگلیسی فرق میکند! (درصد فارسی : ٪ درصد انگلیسی: %).به‌جای حروف “ی” و “ک” و فاصله (اسپیس) هم باید از درصد % استفاده کنید یا “ی” رو به صورت “ی” بنویسید (در سیستم با کلید های shift+x) و “ک” رو به صورت “ک” !!!

مثلا برای پیدا کردن درس اندیشه اسلامی باید اینطوری سرچ کنید:%اند%شه%

پرسش ۵: دانشجویانی که در پورتال آموزشیار خود گزینه ی انتخاب واحد ندارند چه کاری باید انجام دهند؟

۱-روی گزینه صندوق رفاه دانشجویی کلیک نمایند.
۲-گزینه ی درخواست/پیگیری تسهیلات را انتخاب نمایند.
۳- برروی گزینه یه نقطه کلیک کنید.
۴- میزان بدهی اعلام‌شده در بالای کادر را در کادر نوشته و پرداخت نمایید.
۵- در بالای تصویر گزینه‌ای خروج را زده بعد از یک ربع وارد سامانه شوید.

 تا آخرین مبلغ بدهی ترم قبل اگر پرداخت نکنید مجاز به انتخاب واحد نمی شوید.

پرسش ۶: چگونه در خواست وام (تقسیط) کوتاه مدت شهریه (ثابت و متغیر) صندوق رفاه دانشجویی را درآموزشیار ثبت کنم؟

۱- وارد منوی ” صندوق رفاه دانشجویی ” شوید
۲- بر روی منوی “درخواست/ پیگیری تسهیلات” کلیک کنید.
۳- در زیر منوی ” لیست درخواست اولیه تسهیلات ” بر روی ” کلید جدید” کلیک نمایید.
۴- در لیست موضوعات درخواست، درخواست تسهیلات شهریه تسهیلات کوتاه مدت مقطع تحصیلی خودتان (غیر بانکی- بانک ها را انتخاب نکنید) را انتخاب کنید و ” کلید ادامه” را بزنید.

در هرنیمسال فقط به یک درخواست وام صندوق رفاه دانشجویی در آموزشیار رسیدگی می شود لذا از ثبت درخواست متعدد جدا خودداری شود.

پس از ثبت درخواست تسهیلات توسط دانشجو در سامانه آموزشیار و تایید آن توسط صندوق رفاه واحد دانشگاهی (بین ۲ تا ۳ روزکاری بعد)، مبلغ تسهیلات موافقت شده بعنوان بستانکار در حساب شهریه دانشجو در سامانه آموزشیار اعمال می گردد. لذا دانشجو می بایست جهت فعال شدن انتخاب واحد یا حذف و اضافه خود، مابقی مانده بدهی(حداقل الزام پرداخت)را ازطریق منوی”پرداخت الکترونیکی شهریه” پرداخت نماید.

پرسش ۷: ماجرای مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی نسبت به شهریه ثابت و افزایش شهریه چیست؟

مبلغ پرداختی شهریه این ترم جهت انتخاب واحد متشکل از بدهی مانده از ترم قبل + شهریه ثابت + ۳۵ درصد از شهریه ثابت (به عنوان پیش پرداخت شهریه متغیر) است. به‌طور مثال اگر شهریه ثابت یک دانشجو ۵۰۰ هزار تومان باشد، برای انتخاب واحد باید ۶۷۵ تومان پرداخت کند. میزان مابه‌تفاوت ۳۵ درصدی(در این مثال ۱۷۵هزار تومان) به حساب دانشجو به صورت بستانکار منظور شده (جهت تسویه شهریه متغیر) و در پایان ترم نیاز به پرداخت مجدد آن نیست.

نحوه مشاهده میزان شهریه ثابت و متغیر: از منوی “مدیریت مالی نیمسال‌های تحصیلی دانشجو” می‌توانید مبلغ شهریه ثابت و متغیر هر یک از دو ترم مهر و بهمن ۹۹ را به تفکیک مشاهده کنید.همچنین در قسمت “تراز مالی”، می‌توانید از میزان باقیمانده شهریه متغیر و بدهی مطلع شوید.

پرسش ۸: با تقاضای وام (تقسیط) کوتاه مدت صندوق رفاه من موافقت و وضعیت آن به “پرداخت شده” تبدیل شده است ( یعنی مبلغ آن در بستانکاری شهریه این ترم من اعمال شده است) از کجا متوجه بشوم به چه میزان واریز دیگری باید بعنوان باقیمانده الزام پرداخت داشته باشم تا انتخاب واحد من باز شود؟

پس از اطمینان از تایید وام درخواستی و تبدیل وضعیت آن به حالت “پرداخت شده” و اعمال مبلغ آن در بستانکاری حساب شهریه خودتان، و همچنین مشاهده تقسیط در قسمت پی گیری تسهیلات از طریق کلیک بر روی علامت … در ستون مشاهده دفترچه اقساط و پرداخت قسط ، به منوی مدیریت مالی بازگشته و با کلیک بر روی کلید “پرداخت الکترونیکی شهریه” عدد حداقل الزام پرداخت را مشاهده نمایید ، این عدد در واقع الباقی الزام پرداخت شما پس از کسر مبلغ وام است که بایستی به صورت الکترونیکی پرداخت گردد تا انتخاب واحد شما باز شود. (اگر این عدد صفر بود نیاز به پرداخت مبلغ دیگری نداشته و انتخاب واحد شما با اعمال وام باز شده است).
تذکر: لطفا در طول ترم و در موعد مقرر، اقساط وام کوتاه مدت شهریه خود را واریز نمایید.

پرسش ۹: دانشجویانی که در پورتال آموزشیار خود گزینه ی انتخاب واحد ندارند چه کاری باید انجام دهند؟

۱- برروی گزینه ی صندوق رفاه دانشجویی کلیک نمایند.

۲- گزینه ی درخواست/پیگیری تسهیلات را انتخاب نمایند.

۳- برروی گزینه یه نقطه کلیک نمایند

۴-  میزان بدهی اعلام‌شده در بالای کادر را در کادر نوشته و پرداخت نمایید.

۵- در بالای تصویر گزینه‌ای خروج را زده بعد از یک ربع وارد سامانه شوید.

 تا آخرین مبلغ بدهی ترم قبل اگر پرداخت نکنید مجاز به انتخاب واحد نمی شوید.

 نکته مهم و قابل توجه: مطابق ضوابط و مقررات، رعایت پیشنیاز و همنیاز دروس در انتخاب واحد حتی اگر سامانه کنترل ننماید، به عهده دانشجو می باشد. لذا مسئولیت بروز هرگونه مشکلی در این خصوص در هنگام فارغ التحصیلی، نیز بر عهده دانشجو است

فیلم های آموزشی 

ردیف  فیلم های آموزشی
۱ فرایند انتخاب واحد
۲ انتخاب واحد و حذف‌واضافه در سامانه آموزشیار
۳ نحوه مشاهده دروس ارائه شده در ترم جاری
۴ نحوه مشاهده دروس ارائه شده در ترم تابستان
۵ فرآیند ثبت درخواست انتخاب واحد ترم تابستان
۶ نحوه مشاهده نمرات و نحوه ثبت اعتراض در سامانه آموزشیار
۷ راهنمای پرداخت شهریه
۸ آموزش منو های سامانه آموزشیار
۹ نحوه ارزشیابی اساتید و دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات در سامانه آموزشیار
۱۰ نحوه تغییر رمز عبور در سامانه آموزشیار
۱۱ نحوه ورود به سامانه آموزشیار

راهنمای تصویری ر

 ثبت و تایید شماره تلفن همراه در سامانه آموزشیار
بازیابی رمز عبور سامانه آموزشیار
کد واحد های دانشگاه آزاد
پرداخت شهریه
راهنمای تصویری مراحل انتخاب واحد و حذف و اضافه
نحوه تغییر نیمسال آموزشیار
تائید پرداخت
دروس عمومی مشترک برای همه رشته‌های دوره کارشناسی
مراحل دریافت گواهی اشتغال به تحصیل در آموزشیار